dinsdag 30 november 2010

#14 Instant Messaging

Blabla of uhhuh?

Viel ik vorige week toch met mijn neus in de boter.
Ik was bezig op mijn gmail-pagina toen Ida opeens vanuit het niets kwam met de vraag: "Ankie, ben je online?" Ze had mij al 2 weken daarvoor uitgenodigd voor een chat, maar toen was ik nog niet met dit Ding bezig. En nu werd ik er zomaar ingetrokken.

Gek hè, maar dit chatten was voor mij best "thrilling".
De intrede in een nieuwe wereld, die, zoals dat gaat, ook snel went ....  
De "thrill" was voor mij het onverwachte en het directe; toch weer anders dan als iemand je belt, mailt enz. Wel leuk dat het zó ging, want ik was geneigd deze chatoefening op een veilige afstand te houden. Dus Ida, bij deze dankjewel!
Instant messaging, de term zegt het ook al.

Ik heb veel info hierover doorgelezen en ben allerlei meningen tegen gekomen. Medewerkers van de chatversie van Aladin (vraagbaak van de bibliotheek, die van 2007 tot januari 2010 gelopen heeft) brachten door hun ervaringen heel genuanceerde opmerkingen. Ze hadden bijvoorbeeld vraagtekens over hoe je de chat zakelijk kunt houden zodat je geen sociaal werker van de eenzame medemens gaat worden.
Verder was men verrast dat het toch een communicatief nut heeft en dat het zeer klantvriendelijk werken is. Het gáát zogezegd ergens over. Een goede opmerking vond ik dat het eigenlijk ook buiten kantooruren zou moeten plaatsvinden; mensen stellen hun vragen toch het liefst thuis, vanaf hun bank, evt. al in pyama.
Een minpunt werd gevonden dat er geen persoonlijke binding plaatsvindt; en dat gebeurt wel als je tegenover elkaar zit en de vraag kan stellen.
Omdat de wereld van het chatten geheel aan mij voorbij is gegaan ('k heb geen kinderen, neefjes, nichtjes die ik dit zie doen) vond ik het goed om alle typen van chatten eens op een rij te zien en te zien welke mogelijkheden er allemaal zijn. Veel termen, zoals Skypen, MSN en ICQ hoor ik om me heen en door alles wat ik er nu over gelezen heb, is het iets dichterbij gekomen.
Of het iets is voor de bibliotheek? Als ik zo de ervaring van het Aladin-team lees, is het eigenlijk alleen maar te doen in een groot (landelijk?) verband, als je op veel uren van de dag de chat open kunt hebben.
Ik zie het voor ons niet direct als een manier om de communicatie met onze klanten aan te gaan / te verbeteren. Te arbeidsintensief. Wel zouden we het bijvoorbeeld  in kunnen zetten in een project. Dat je op een bepaald moment met een aantal mensen van ons in de "chat" zou kunnen over een vooraf bepaald thema.
Toekomstmuziek??

7 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd hoe je dit ervaart. Ik vond het een btje een breuk op de privacy. Een mail kun je even laten liggen, maar als je vergeet om je chataccount even op "stil" te zetten loop je idd kans dat je wordt overvallen om mee te praten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kunt een chat elk moment stoppen als je dat wilt. Maar het was toch heel gezellig ons "chatje". Het was toch even een warm bad. Ik hoop dat jij het ook zo ervaren hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hai Ida,
    Ja, dat heb ik zeker ook zo ervaren. Een gezellig late-avond-praatje. Ook die groeten van Jes kwamen zo lekker knus over
    De "thrill" was voor mij het nieuwe, het "wat overkomt me ...!"

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben wel even bezig geweest om je blog door te lezen, Leuk om te lezen hoe jij met de dingen bezig bent en ook anderen stof tot nadenken geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Ankie,
    Wat een interessant verhaal, heel anders gezien en begrepen dan bijvoorbeeld ik. En van het Aladin/team onderzoek wist ik niet.Iedereen leest dingen selectief en trekt zijn eigen conclusie, nietwaar?
    Leuk, dat je mijn Russische lidje grappig vond.Het gaat erom dat je nooit meer een kindje zou kunnen zijn.. maar wij wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goed gescheven Ankie. Anneke heeft gelijk v.w.b. je blog. Je bekijkt het op je eigen wijze en dan ook goed onderbouwd. Heel belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Allemaal heel positieve reacties op jouw blog en TERECHT. Je weblog heet flow and grow, maar je neemt ons mee in jouw ontdekkingstocht en geeft ook duidelijk aan wat je ervan vindt. Waardoor ook wij weer wijzer worden. Jouw berichten zijn erg helder: een genot om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen